تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
مردی که زن و دختر کوچک او را کشتهاند طی یک جستجوی طولانی در طول فیلم به دنبال قاتل یا قاتلین میگردد؛ زنی به منظور انتقام از شوهر به طور کینه توزانهای فرزندان خود را یک به یک میکشد؛ مردی نوزاد خود را به کسانی میدهد تا او را به جای دوری برده و بکشند؛ مردی میخواهد کودک خود را با تبر بکشد؛ پلیس و تبهکاران تلاش زیادی میکنند تا بچهکش خطرناکی را به دام بیاندازند؛ مردی تلاش میکند تا یک سرباز نازی را که سالها قبل خانواده او را در آلمان نازی کشته است پیدا کند؛ مردی به دنبال دختر خردسال برادر خود میگردد که قبیلهای سرخپوست او را ربودهاند. اینها نمونههایی از موقعیتهایی هستند که درامهای سینمائی میآفرینند تا تماشاگر را کنجکاو کرده و شدیداً درگیر کنند. در صورتیکه درام درست طراحی شود تماشاگر طی رویت فیلم با کاراکترهای خوب همذاتپنداری کرده و میخواهد سرنوشت خطاکاران را ببیند. در چنین وضعیتی درام در تماشاگر تنش میآفریند و او را به هیجان میآورد تا سرانجام کار را دریاید لیکن ممکن است همه درامها تا این حد تنشآفرین نباشند. ممکن است درام درباره مبارزه شخص با خودش یا با نیروهای طبیعت باشد ولی در عین حال تماشاگر را درگیر مبارزه شخص با هستی و معنی زندگی کند. در هر وضعیت درام سینمایی بایستی تجربهای انسانی را باز آفرینی کرده، تماشاگر را وادار به جستجو درباره معنی زندگی کند و در نهایت فکرهای عمیقی درباره علت هستی در او بیافریند. بر این اساس درام تجربهای انسانی است تا احساساتی قوی در تماشاگر بیافریند و او را در موقعیت قضاوت درباره زندگی قرار داده تا بهترینها و بدترینها را به او نشان دهد.
این دوره نمونههای متفاوتی از موقعیتهای دراماتیک در سینما را انتخاب کرده و به آنها میپردازد. بنا به نیاز دریافت کامل موقعیتهای دراماتیک در سینما بعضی از جلسات زمان قابل ملاحظهای را به نمایش فیلمها اختصاص میدهد لیکن هر جلسه به طور از پیش تعیین شدهای لحظات مهم ساختاری فیلمها را مطابق شرح درس انتخاب کرده و به آنها میپردازد.
این دوره در 12 جلسه سه ساعته به شرح زیر برگزار خواهد شد؛
جلسه اول: مقدمات اهداف این درس، مروری بر شرح درس، چگونه درام کار میکند.
جلسه دوم: درام در نقطه آغازین فیلم
جلسه سوم: بسط درگیری به منظور افزایش درام
جلسه چهارم: درام در نقطه پایانی فیلم
جلسه پنجم: درام "ترس از ناشناختهها"
جلسه ششم: تهدید به عنوان عاملی دراماتیک
جلسه هفتم: درام موقعیت کلاستروفوبیک
جلسه هشتم: تعليق "اولین ظهور"
جلسه نهم: جستجویه عنوان عامل دراماتیک
جلسه دهم: درام تک نفره
جلسه یازدهم: تعقیب به عنوان عامل دراماتیک
جلسه دوازدهم: درام مقاومت روحی