تاریخ شروع:
1402-02-30
|
تاریخ پایان:
|
شنبه | 17:00 | 20:00 |
در این دوره ترکیبی از دروس یادگیری دستور زبان سینما و خلاقیت در دکوپاژ فیلم تدریس خواهند شد. این کلاس در نیمه اول ترم به ضروریترین اصول دستور زبان سینما، بهصورتیکه در کارهای مهمترین کارگردانان سینما تثبیت شده است، خواهد پرداخت. آموزش این اصول به علاقمندان خواهد آموخت که چگونه قوانین جهتیابی، تطابق زوایای نماها، برشهای تطبیقی، تداوم زمان و مکان، همخوانی نور و صدا و لزوم به کارگیری حرکات دوربین را در کارگردانی فیلم به کارگیرند. در نیمه دوم ترم به یکی دیگر از اساسیترین قواعد کارگردانی فیلم، یعنی چگونگی به کاربردن خلاقیت در سینمائیکردن رخدادهای صحنه و در صورت نیاز به تقسیمبندی آنها به صورت نماها پرداخته خواهد شد. این اصول که در سینما تحت عنوان دکوپاژ شناخته شده است، در صورت اطلاع و یا عدم اطلاع میتواند توانائی و یا ضعف کار فیلمسازان را نشان دهد. در نتیجه علاقمندان به فیلمسازی بایستی این اساسیترین اصول کارگردانی فیلم را در خلال این ترم بیاموزند. شیوه آموزش این اصول و قواعد در این کلاس از طریق انتخاب و نشاندادن بهترین نمونههای رعایت اصول تداوم و دکوپاژ که به وسیله شاخصترین کارگردانان سینما به کاربرده شدهاند، بررسی و تحلیل آنها صورت خواهد گرفت.
نیمه اول ترم
جلسه اول: معرفی موضوع تداوم و نقش آن در سینما، نظم پیشرونده و پسرونده چیدمان نماها
جلسه دوم: قوانین جهتیابی و رعایت اصول 180 درجه
جلسه سوم: تطابق جهت نگاهها و زاویه نماها
جلسه چهارم: حفظ تداوم صوتی و نوری
جلسه پنجم: حرکات دوربین به صورت تداومی و غیر تداومی
جلسه ششم: برش تطبیقی، جمعبندی اصول تداوم
نیمه دوم ترم
جلسه هفتم: تعریف لغت دکوپاژ، تاریخچه پیدایش، ضرورت و تاثیر دراماتیک آن بر فیلمها
جلسه هشتم: دکوپاژ سکانس شروع فیلم، دکوپاژ سکانسهای شروع داستان، دکوپاژ معرفی کاراکترهای محوری و مکان رخداد
جلسه نهم: دکوپاژ سکانسهای صمیمی و عاشقانه، دکوپاژ سکانسهای تعلیقی
جلسه دهم: دکوپاژ سکانسهای ریتمیک، دکوپاژ سکانسهای پرتحرک
جلسه یازدهم: دکوپاژ سکانسهای اوج، دکوپاژ سکانسهای پایانی
جلسه دوازدهم: تفاوت دکوپاژ فیلمهای بلند و کوتاه