تاریخ شروع:
1401-01-17
|
تاریخ پایان:
|
پنجشنبه | 11:00 | 14:00 |
کلاس «مبانی فیلمنامه» در ۱۲ جلسه ۳ ساعته، به مرور نظریات و دیدگاههای موجود درباره «نوشتن برای فیلم» اختصاص دارد. اما جدای از بازخوانی مباحث نظری، به فیلمها و رمانهای برجسته هم پرداخته خواهد شد.
فیلمها اغلب از نظر داستانگویی و شخصیتپردازی داوری میشوند. اینکه داستانها تاثیرگذارند و آدمها قابل باورند یا نه، گاهی میشود اصل و اساس تحلیلهای شفاهی و مکتوب، درباره رمانها و فیلمها. آیا بهراستی ارزش و کیفیت یک فیلمنامه در گرو تاثیرگذاری آن است؟ تاثیر، بر آحاد مردم که تماشاگر فیلماند سنجیده میشود یا بر خود سینما و فیلمسازان نسلهای بعد؟ باورپذیری شخصیتها به دلیل نزدیکی آنها با تجربیات و شناخت ما از آدمهای واقعی است؟ یا شخصیتهای یک اثر میتوانند بهانهای برای کاوش درباره وجوه پنهانتری نسبت به مشاهدات ما باشند؟
گذشته از این، چگونه میشود این شناخت را در قالب فیلمنامه عرضه کرد؟ همه اینها و موضوعات مرتبط دیگر در خصوص فیلمنامه و تفاوتهای شکلی آن با دیگر شیوههای روایت، موضوع این ۱۲ جلسهاند با تمرکز بر منابع ترجمه شده همچون:
داستاننویسی (آماندا بولتر)
زمان و مکان در داستان مدرن (وسلی کورت)
آناتومی داستان (جان تروبی)
عناصر داستان (رابرت اسکولز)
چگونه فیلمنامه بنویسیم (سید فیلد)
کهنالگوهای پیرنگ (رونالد بی. توبیاس)
داستان (رابرت مککی)
راهنمای خلاقیت فیلمنامهنویس (لیندا سیگر)
و…