تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
سه شنبه | 17:00 | 19:00 |
موسیقی عامیانه نوعی از موسیقی مردم پسند محصول جامعه مدرن است که هم با موسیقی کلاسیک و هم با موسیقی مردمی "مقامی" پیوند دارد. این موسیقی از ترکیب گونه ساده موسیقی کلاسیک با موسیقی مردمی "مقامی" و از طریق رسانهای شدن و کالایی شدن بوجود میآید. در ایران نیز پیدایش موسیقی عامیانه از همین قاعده پیروی میکند. موسیقی عامیانه ردیف- دستگاهی در ایران با تصنیفهای عامیانه در دوره قاجار آغاز و بر مبنای اصول و ساختار موسیقایی پدید آمد. در ادامه این موسیقی به سبکی رادیویی بدل شد و سپس به سبک گلها با موسیقی ردیف دستگاهی در آمیخت و در نهایت با فرهنگ موسیقی غیر ایرانی نیز ترکیب شد.
دوره یک قرن موسیقی ایران، در طی دو ترم سیر تحول و تطور موسیقی مردمی را ظرف 20 جلسه مورد بررسی و تحلیل قرار خواهد داد. در خلال این کلاس سازها، نوازندگان، خوانندگان، نهادها و عوامل موثر بر این موسیقی و تحولات تاریخی آن تشریح خواهد شد. ترم سوم این دوره به بررسی تحولات موسیقی کلاسیک ایران از دوره قاجار تا دوره معاصر اختصاص خواهد یافت. در ترم چهارم، موسیقی چند صدایی (ارکسترال) ایران، معرفی و سیر تاریخی و گونهشناسی آن مورد تحلیل قرار خواهد گرفت. ترم پنجم به موسیقی نواحی ایران اختصاص داده شده و جلسات ده گانه آن به تشریح تنوع و قلمروهای موسیقی اقوام ایران و خصوصیات موسیقایی آنها خواهد پرداخت.
ترم اول:
الف) موسیقی عامیانه در بستر فرهنگ موسیقی ایرانی: محتوای موسیقایی، سازها، نوازندگان، خوانندگان، مکانهای اجرا و آثار شاخص
دوره قاجاریه
جلسه اول:
گروههای طرب درباری، دستههای زنانه، استاد مینا و استاد زهره
تصنیفهای عوامانه
جلسه دوم:
موسیقی نمایش روحوضی- سیاه بازی
موسیقی شبیه خوانی "مضحکه"
دوره پهلوی
جلسه سوم:
بررسی موسیقی شادیانه مردمی: بنگاه شادمانی چهارراه سیروس
موسیقی فکاهی و هزل
جلسه چهارم:
بررسی و تحلیل موسیقی کوچه بازار "لاله زاری"
جلسه پنجم:
نقد و بررسی موسیقی کابارهای؛ ظهور پاپ جدید
جلسه ششم:
موسیقی فیلم فارسی
ب) موسیقی عامیانه در بستر فرهنگ موسیقی غیر ایرانی
جلسه هفتم:
موسیقی جاز، موسیقی راک، موسیقی راک اند رول، کمپانی موسیقی بتهون
گروههای موسیقی
جلسه هشتم:
تجزیه و تحلیل موسیقی پاپ از منظر تئودور آدورنو
جلسه نهم:
موسیقی راک سیاسی
جلسه دهم:
فولک راک
موسیقی انقلاب: راک؛ شعارهای انقلاب و سرودهای انقلابی
ترم دوم:
ج) موسیقی عامیانه پس از انقلاب: محتوای موسیقایی، سازها، نوازندگان، خوانندگان، مکانهای اجرا و آثار شاخص
جلسه اول:
نقد موسیقی مهاجرین؛ لس آنجلسی و ...
جلسه دوم:
احیاء موسیقی پاپ پس از سال 1370
جلسه سوم و چهارم:
موسیقی زیرزمینی: موسیقی متال، هوی متال، راک، هارد راک، رپ، هیپ هاپ و ...
جلسه پنجم:
بررسی موسیقی گروههای راک، هارد راک، متال، هوی متال مجاز
جلسه ششم:
بررسی موسیقی رپ: شعر، موسیقی، گروهها و اجراها
جلسه هفتم:
موسیقی عامه پسند نواحی مختلف ایران
جلسه هشتم:
موسیقی عامه پسند نواحی مختلف ایران
جلسه نهم:
سیر تحول موسیقی نوحه خوانی و دستههای عزاداری
جلسه دهم:
بررسی و تحلیل موسیقی نماهنگهای انقلابی
ترم سوم:
موسیقی کلاسیک ایران "موسیقی ردیف دستگاهی"
موسیقی ردیف دستگاهی از دوره قاجار تا دوره معاصر
معرفی فرم های اجرایی، سازها، مشاهیر و آثار شاخص
نهادها، مراکز آموزشی، دانشگاهها و گروههای مهم
ترم چهارم:
موسیقی چندصدایی (ارکسترال) ایران
معرفی پیشگامان، آهنگسازان، رهبران ارکستر، اجراهای شاخص از دوره پهلوی تا دوره معاصر
مکانهای اجرا، ارکستر سمفونیک، ارکستر مجلسی، ارکستر فیلارمونیک
ترم پنجم:
موسیقی نواحی ایران
تنوع و قلمروهای موسیقی اقوام ایران و خصوصیات موسیقیایی آنها
مشاهیر، آثار، سازها و گونهشناسی اجرایی از دوره پهلوی تا دوره معاصر