تاریخ شروع:
1400-08-22
|
تاریخ پایان:
|
یکشنبه | 15:00 | 17:00 |
موسیقی ایرانی با وجود ایرانی بودنش بسیار ناشناخته و غریبه به نظر میرسد. این موسیقی که روزی همه نیازهای موسیقایی جامعه ایرانی را تأمین مینمود، امروزه ناگهان چنان ناکارآمد و ناآشنا به نظر میرسد که برای شناخت و مأنوس شدن دوباره با آن، احتیاج به کلاسهای آشنایی با موسیقی ایرانی داریم. بحث خلاقیت در موسیقی ایرانی موضوع دیگری است که مورد اختلاف نظر در بیشتر مجامع هنری است. این مباحث به گونهای در کلاس شناخت موسیقی ایرانی ارائه خواهد شد که علاوه بر تحصیلکردگان رشته موسیقی، برای سایر علاقمندان به این رشته که زمینه حرفهای ندارند نیز مفید واقع شود.
در این درسگفتارها که در ده جلسه دو ساعته برگزار میشود، سعی بر آن شده تا عوامل تشکیل دهنده و سازههای موسیقایی این هنر در دو بخش ذیل تشریح شود:
بخش اول
در این بخش به دو سؤال اساسی پرداخته میشود:
1. موسیقی ایرانی چیست؟
آشنایی با روند تاریخی موسیقی ایرانی و اجزای تشکیلدهنده آن و همچنین تقسیم بندیهای تاریخی که میتواند مراحل رشد و نمو این پدیده را برای ما روشنتر و درک آن را آسانتر نماید:
2. موسیقی ایرانی چگونه ساخته میشود؟
شناخت اجزای سازنده و مفاهیم کلیدی و فنی دخیل در ساختار موسیقی که میتواند به شنوایی ما قوت بخشیده و ما را در شنیدن صحیح و معنیدار موسیقی کمک کند:
بخش دوم
در بطنِ ارزشگذاری تواناییهای موسیقایی دو ارزشِ بنیادی وجود دارد:
1. موزیکالیته: قوه بنیادین و بالقوه موسیقایی که میتواند به شکل قابل تأملی در شخص بروز و نمود داشته باشد. باورهای عام در این مورد متوجه نیروی خدادادی و ذاتی است که برخی با آن به دنیا میآیند.
2. خلاقیت: امتیازی که به روشنی نمیتوان گفت به چه چیز باید اعطا شود. مخصوصاً در زمینۀ موسیقی ایرانی به نظر میرسد که این امتیاز به صورت سلیقهای به آنچه مورد توجه ماست به آسانی داده میشود.
در این بخش ابتدا این دو عامل به انحاء ذیل مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت:
در بخشهای بعدی، مفاهیم خلاقیت و موسیقیپردازی در موسیقی ایرانی مورد بررسی قرار میگیرند:
3. نظریۀ خلاقیت در موسیقی ایرانی
4. بداهت در موسیقی ایرانی