تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
سه شنبه | 18:00 | 20:00 |
در این درسگفتارها به نسبت میان آثار تجسمی و اندیشههای نظریای پرداخته میشود که به آثار هنری از رنسانس تا باروک شکل دادند. نقاشیهای این دوران صرفا آثاری متعلق به هنرهای زیبا نیستند، بلکه آنها بازتابی از اندیشههای عصر خویش به شمار میآیند و هرگونه تحلیلی از این تصاویر ناگزیر به ارجاع به آن اندیشههاست. از این منظر فلسفه و هنر در تعامل با یکدیگر فهمیده میشوند و ادراک هریک از آنها بدون دیگری با فهم ناقصی از این دوران همراه است. این درسگفتار در سه ترم به شرح زیر ارائه میشود:
ترم اول؛ تاریخ هنر و فلسفه رنسانس ایتالیا
۱) گذار از شمایلنگاری مذهبی قرون وسطی به اومانیسم رنسانسی
۲) کشف فضای مادی در رنسانس آغازین و تجربه متفاوت فضا در نقاشی
۳) پیدایی فردیت در پرتره پردازی ونیزی
۴) طراحی فلورانسی در تقابل با رنگپردازی ونیزی
۵) آلبرتی و شکلگیری نظریهی نقاشی / جورجو وازاری و پیدایی تاریخ هنر
۶) لوحهای محرابی در رنسانس ایتالیا : رابطهی میان مذهب و حامیان هنر
ترم دوم؛ تاریخ هنر و فلسفه رنسانس شمال (فلاندر و آلمان)
۱) اکتشاف نقاشی در شمال : از آینه به تصویر
۲) نقاشی به منزلهی پنجرهی جهان
۳) نقش اشیاء در نقاشی : پیشتاریخ طبیعت بیجان
۴) لوح محرابی خنت: یان وان آیک و سنت نقاشی مذهبی
۵) سنت پرترهپردازی: مطالعهی موردی پرترههای هانس مملینگ
۶) بازنمایی مکان و نقش توصیف در نقاشی
۷) آلبرشت دورر و سنت نظریه پردازی هنر
۸) ابداع منظره پردازی مستقل : آلبرشت آلتدورفر
۹) تاثیر نهضت اصلاح دینی بر نقاشی : لوکاس کراناخ پدر و پسر
۱۰) همزیستی نقاشی سکولار و نقاشی دینی (ماتیاس گرونوالت، هانس هولباین پسر و هانس بالدونگ گرین)
ترم سوم؛ تاریخ هنر و فلسفه باروک
۱) باروک به منزلهی وضعیت و نه یک مکتب تاریخی
۲) فضای آستانهای در باروک
۳) کاراواجو و فضای روانشناختی
۴)ولاسکز و مفهوم بازنمایی
۵)رمبرانت و نقش حواس
۶)پرترههای جمعی و حفظ فردیت
ترم چهام؛ هنر و فلسفه در سنت رمانتیک
۱) معنای شعر رمانتیک و رمانتیکسازی جهان
۲)حاکمیت هنر در اندیشه رمانتیک
۳) هنر به منزلهی شناخت (مجادلهی هگل و رمانتیکها)
۴)منظره نزد رمانتیکها (کاسپار داوید فردریش)
۵) اوژن دلاکروا و تئودور ژریکو : نسبت بدن و جهان
۶) فرانسیسکو گویا : مصایب در جهان بودن