استاد دوره

شهریار احمدی

نقاشی

1
تعداد ترم
10
تعداد جلسه
1
جلسه در هفته
4
ساعت در هر جلسه
تاریخ شروع:
تاریخ پایان:
یکشنبه 16:00 20:00
مرا در لیست رزرو قرار بده
لطفا برای اطلاع از تاریخ ثبت نام بعدی، این دوره را رزرو نمایید.
روش های پرداخت
واریز وجه به شماره کارت
5022-2970-0010-1878
به نام موسسه هنر فردا
واریز وجه به شماره حساب
315.110.14086821.1
به نام موسسه هنر فردا
پرداخت حضوری در موسسه هنر فردا از طریق کارت خوان
کارگاه نقاشی پیشرفته

کارگاه نقاشی پیشرفته

این کارگاه براساس تجربیات قبلی هنرجویان، مباحث و کلیدهایی را همچون یک کارگاه مبانی مطرح می کند.
این کلیدهای هنرهای تجسمی، در واقع مهارت هایی است که به هنرمند در جهت نوآوری و ارتقاء کیفیت نقاشی و آفرینش هنری یاری می رساند. فراگیری این کلیدها منجر به شکل گیری ایده ها و بسط خلاقیت هنرجویان خواهد شد.
هنرجویانی که علاقمند به ثبت‌نام در این دوره هستند لازم است رزومه‌ای مختصر همراه با نمونه آثار خود را به شماره تلگرام یا واتس اپ موسسه هنر فردا ارسال بفرمایند.

محتوای دوره

اهم کلیدها و موضوعات تمرین های عملی کارگاه نقاشی پیشرفته به این شرح می باشند:

 

1-کادر

بررسی ِمفهومِ کادر ، (نه آنطور که قبلا میشناختیم)

۱. کادر چیست؟فیزیکِ کادر، چرا کادر مهمترین است؟

۲. کارکردهای کادر در تصویر، نشانه شناسیِ کادر، ورود به کادر، کادر در کادر، خروج از کادر

۳. در کادر چه میگذرد؟، قواعد کلاسیکِ انرژی در کادر/شکستنِ قوانین، بازسازی قواعد، در دلِ ساختارِ مضمحل

۴. ایجاد تنشْ در کادر، شکستن ِکادر، ابعاد هندسی و فضاییِ کادر

۵کاشتِ نطفه ی طغیانْ علیه نقاشی، پیش درآمدی بر کادر در نقاشی ایرانی برای ترم آینده[نقاشی از نقاشی]و شکستِ کادر

6. نابهنجاری های تعمدی، چگونه سنگینْ، سبک میشود، کادری با یک ضلع، بی کادری

 

2- زمینه

۱. رابطه ی کادر و زمینه، زمینه چه میتواند باشد؟، ساختِ زمینه، فیزیکِ زمینه، حساس نمودنِ بافتِ زمینه

۲. در زمینه چه خبر است؟، آیا زمینه ،تکْ ساحتی ست، تنوعِ زمینه ها، استادانِ بزرگ با زمینه چه میکردند؟، بینهایت در زمینه

۳. زمینهْ همچون مزرعهْ و‌نقاش ْهمچون ْکشاورز، کاشت ِاولینْ بذر(رد قلم یا نقطه) در زمینه و آبیاری آن، اتحادِ زمینه و اولین نقطه، عملِ زراعت ِنشانه ها، رشد و گشترشْ در زمینه، آباد کردنِ برهوتِ بوم

۴. انباشتِ نشانه بر زمینه، ابداع و تخریب،کشیدن و پاک کردن، مواد ها بر زمینه ی یکسان و تاثیرِ خارق العاده، از هیچ تا همه چیز، تناوب(استراحت نقاشانه از این مزرعه تا بعدی)

۵. سوزاندنْ (انهدام)برای کاشت ِبهتر، تخریبِ زمینه و تخریب ِفرم، وحدتِ فعال ِفرم و زمینه، زمینه یا فضا، هندسه ی فضایی

۶. شیمیِ مواد برای ساختِ زمینه ایی حساس

۷. نقاشی بر هیچ، نا فضا، بُعدِ تجسمی همان پرسپکتیو نیست

 

3- سطح

۱. سطح چگونه بدست میاید؟، چرا سطح مهم است؟

۲. کادر، زمینه، سطح

۳. حساسْ نمودنِ سطح، همچون چیزی آشنا، همگونیِ سطح و بافت، سطح بر سطح، از سطح تا فرم

۴. رنگِ سطحی یا سطحِ رنگی، ایجاد سطح با ریشه ی عمیق، چگونه سطوح را سر جای خود بگذاریم؟، جای خود کجاست؟، سطح بر بافت

۵. سلاطینِ بزرگِ سطح و نقاشان گستره های رنگی، آیا سطح میتواند کافی باشد؟

۶. مونتاژِ سطوح و تکنیک های آن، سطح ماتی که برق میزند(طلای و نقره ایی)، غنی کردن ِسطح

۷. تقسیمات ِسطح، سطحِ سفید بر زمینه ی سفید، ابزارِ مینیمالیسم برای نقاشان، پوشاندن در جهت ِآشکار کردن

۸. منطقه ی زمین شناسی و‌کشفِ طلای فرم

 

4- بافت

۱. یک زمینه-یک سطح، با بافت های مختلف، بافت قرار است به چه کار آید؟

۲. تکنیک های بافت، دیواره ها، الواح یا کاغذ، اولین بافتِ منقول

۳. بافت میتواند به تنهایی یک شاهکار شود، چه موقع بافت باید ایجاد شود؟

۴. تصادفْ در بافت، بافت و ایجادِ عنصرِ تخیل، تاثیرِ مواد بر بافتهای یکسان

۵. چگونه مزرعه ی خود را ببافیم، کشف عنصر اصلی از دل سطح و هویت دادن آن با بافت، بافت آگاهانه

۶. بافت بوم های نقاشی و تکنیک های ساخت آن (ورک شاپ با یک بومساز قَدَر)

۷. بافت و سبزه ی مزبله؛ زباله را به گنج تبدیل کنیم

۸. دوام و‌عمر طولانی بافت و گارانتی سلامت، گسترش و احیا یا محدودیت و تخریب، چرا باید از بافتِ محبوبْ دل بکنیم

 

5- خط

۱. کادر، زمینه، سطح، بافت همه میخواهند خط را به رخ بکشانند

۲. اصلی ترین عنصر بیانگری، این عنصر بی واسطه

۳. انواع خط، خدمات خط در تاریخ هنر، سه خط و کارکرد آنها، خط همچون خادم، خط ب مثابه خالق، خط همچون مرض، از هنر بزرگ تا پست مدرنیسم

۴. خط همچون نقره یِ سوزان، تحریکِ عصب، خط غریزی

۵. بیگاریِ خط، خط قوی

۶. پرسپکتیوِ خط، اضمحلالِ یک خط در نقطه، یک دسته خط همچون یک خط، چگونه با نکشیدن ، خط بکشیم، دور خط را خط بکش

۷. جهتِ خط، بافت ِخطی، خط ِکمرنگ و نازک ْ قوی تر از خطِ پر رنگ و ضخیم است، خراش، فرق خط خطی(دادلینگ) با خط نگاشت(اکریچر)، کشف ناخوداگاهِ با خط

 

6- رنگ

۱. ابتدا و انتهای هر چیز نور است، فیزیک نور، هر چیزی رنگی دارد؟، پدیدارشناسی رنگ

۲. تکلیف جعبه رنگ را روشن کنیم

۳. انواع رنگ، شیمی رنگ، دایره رنگ، زمینه رنگی، سطح رنگی، بافت رنگی، خط رنگی، معنای رنگ، تاثیر متقابل رنگها

۴. سه جنس رنگ بزرگ(رنگ روغن، اکرلیک و آبرنگ)

جسمیت رنگ، شفافیت رنگ، تیرگی و روشنی رنگی، پاساژها

۵. ساخت یک خاکستری رنگی از جهات مختلف، رنگ غنی چیست

۶. کمپوزسیون رنگی، وجه مشترک رنگ روغن، اکرلیک و آبرنگ

۷. چرا رنگ روغن هنوز حرف اول را میزند؟، تکنولوژی رنگ های نقاشی

۸. سیاه و سفید رنگند یا نور، چرا سیاه را از پالت بیرون انداختیم؟، رنگ پخته و رنگ چِرک

دوره های مرتبط

کارگاه طراحی فیگور

10 جلسه 30 ساعت
تاریخ شروع: 1401-02-02

کارگاه طراحی و نقاشی مدرن

10 جلسه 30 ساعت
تاریخ شروع: 1401-01-13

کارگاه طراحی فیگور و پرتره

12 جلسه 144 ساعت
استاد: علی ندایی
تاریخ شروع: