تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
پنجشنبه | 17:00 | 20:00 |
در میان درامنویسان جهان، همیشه این دغدغه وجود داشته است که چه کنند تا بر تعداد مخاطبان خود بیفزایند. از ابتدای پیدایش هنر نمایش، راهحل تراژدینویسان یونان باستان برای حل این معضل، آفرینش کشمکشی بسیار قوی و شدت بخشیدن به آن در طول نمایشنامه بود؛ آنچنانکه تراژدیهای یونان را میتوان مهمترین عرصه بازتاب کشمکش میان انسانها، در آثار ادبیِ دنیای کهن دانست. این سنت در عهد رنسانس و بهویژه در آثار ویلیام شکسپیر به اوج رسید و او را بر قلّه نمایشنامهنویسان جهان جای داد. پس از پایهگذاریِ درامِ مدرن توسط هنریک ایبسن نمایشنامهنویس نامدار نروژی در اواخر قرن نوزدهم، کشمکشِ دراماتیک از درون کاخها و از میان پادشاهان و شاهزادگان و شخصیتهای برتر و بَرین، به درون خانهها و به میان خانوادهها آمد و در این آثار، انسانها درحالیکه در جریان زندگی روزمره خود بودند، درگیرِ کشاکش با اعضای خانواده یا اجتماع، به نمایش درآمدند. نمایشنامههای مدرن، در اروپا و آمریکا با آثار نمایشنامهنویسان بزرگ در قرن بیستم ادامه یافت و بیگمان شناخت تکنیکها و سنتهای جهانیِ درامنویسی میتواند به علاقهمندان به فن و حرفه نمایشنامهنویسی، برای خلق آثار ابداعی و نوین یاری برساند.
"کارگاه نمایشنامهنویسی" بر آن است تا با پرداختی جامع به عنصر کشمکش در ادبیات دراماتیک و همچنین با تأکید بر آموزش فنون، شگردها و آموزههای شناختهشده این هنر در جهان از یکسو و از سوی دیگر با نگرش به سنتها و فرهنگ ملی و ادبی ایران، هنرجویان را برای نوشتن آثار نمایشی ارزشمند هدایت کند تا نهایتاً به چاپ و انتشار آثار تولیدشده در کارگاه منجر گردد.
این کارگاه در سه ترم ده جلسه ای برگزار خواهد شد.
با توجه به شیوع کرونا و اهمیت در خانه ماندن این کارگاه بصورت آنلاین برگزار میشود.