تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
پنجشنبه | 11:00 | 14:00 |
اولین مجسمههای مدرن متحرک در ایران 50 سال پیش توسط استاد پرویز تناولی ساخته شده است. مجسمه شیرین و فرهاد از این سری در موزه تیت مدرن لندن قرار دارد. ایشان اولین بار در ایران حدود 10 سال پیش مبحث کینتیک را با عنوان ماشینهای عبث تدریس کردند و آثار هنرجویان در نمایشگاهی به نمایش درآمد و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. از قرنها پیش جواهرات و ابزارهای سرگرمی حاوی مکانیزم، در زندگی انسانها حضور داشتند. همواره ماشینهای هوشمند با خدماتشان در زندگی روزمره انسان، باعث شکوفایی ذهن، بالاتر بردن توان فیزیکی بشر و در نهایت، باعث تجربه زیستی تازه برای او شدهاند. پس نمیتوان اهمیت آن را در ایجاد مفاهیم تازه، بیان روانتر و گسترش تخیل و چشم اندازهای وسیعتر برای انسان نادیده گرفت. با این اوصاف یک هنرمند معاصر که باید از افق دید وسیعتری نسبت به جامعه برخوردار باشد، تا بتواند خوراک فکری، بصری و فرصت تجربهای تازه برای جامعه تولید کند، نمیتواند از امکان تاثیر این ابزارهای هوشمند در بیان خود غافل باشد. برای کمک به هنرجویانی که آشنایی با هیچ رشته فنی ندارند، در این دوره یک مهندس مکانیک به صورت دستیار چند جلسه حضور خواهد داشت. هم چنین بنا به ایدههای هنرجویان، امکان مشورت و ساخت مکانیزم با یک مهندس رباتیک، یک مهندس مکانیک و کارگاه های ساخت مناسب این کار فراهم است.
این دوره در ده جلسه سه ساعته به شرح زیر برگزار میشود:
جلسه اول: دیدن آثار متفاوت، بررسی نحوه ساخت آنها و تفاوت موبایل، کینتیک و رباتیک و شناخت منابع انرژی.
جلسه دوم: بررسی طرحها و انتخاب طرح مناسب اجرا در این پروژه، تولید حرکت و روشهای انتقال حرکت.
جلسه سوم: بررسی ماکتها و دیاگرامها، محاسبه روند ساخت و نیازهای هر اثر.
جلسه چهارم: حضور مهندس مکانیک و در صورت نیاز رباتیک، برای بررسی ساخت و برآورد هزینه و زمان هر اثر، شروع به ساخت.
جلسه پنجم: گزارش کار هنر جویان از روند پیشرفت، رفع مشکلات.
جلسه ششم: گزارش کار هنر جویان از روند پیشرفت، رفع مشکلات.
جلسه هفتم: گزارش کار هنر جویان از روند پیشرفت، رفع مشکلات.
جلسه هشتم: آزمایش آثار، رفع مشکلات، تایید شکل نهایی اثر و نحوه ارائه.
جلسه نهم: گزارش کار و رفع مشکلات نهایی.
جلسه دهم: ژوژمان.
جلسه پنجم تا هشتم در واقع جلسات مشاوره است و هنرجویان موظف نیستند کل سه ساعت را در موسسه حضور داشته باشند.