استاد دوره

نگار نادری پور

مجسمه سازی

3
تعداد ترم
10
تعداد جلسه
1
جلسه در هفته
5
ساعت در هر جلسه
تاریخ شروع:
تاریخ پایان:
دوشنبه 16:00 21:00
مرا در لیست رزرو قرار بده
لطفا برای اطلاع از تاریخ ثبت نام بعدی، این دوره را رزرو نمایید.
روش های پرداخت
واریز وجه به شماره کارت
5022-2970-0010-1878
به نام موسسه هنر فردا
واریز وجه به شماره حساب
315.110.14086821.1
به نام موسسه هنر فردا
پرداخت حضوری در موسسه هنر فردا از طریق کارت خوان
کارگاه مجسمه‌سازی فیگوراتیو

کارگاه مجسمه‌سازی فیگوراتیو

در سه سطح: مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته

مقدماتی: شناخت بدن، تناسبات و حرکت
تکمیلی: تغییرو دفرماسیون
پیشرفته: موجودات خیالی


بدن و فیگور مهمترین موضوع کار مجسمه سازان است و هنر مجسمه‌سازی با بدن و فيگور همبستگی ذاتی و پيوند تاریخی دارد. معروفترین و جذابترین آثار مجسمه سازی در تاریخ هنر، فیگورها و پیکره های باشکوه و زیبایی هستند که علاوه بر چشم نوازی بازگو کننده طرز تلقی انسان از خود در هر دوره تاریخی و شرایط اجتماعی می‌باشند. فارغ از نحوه برخورد هنرمند با بازنمایی بدن، آموزش و فراگیری اصول بنیادین و اولیه ساخت یک فیگور، پیش نیاز ورود مجسمه ساز به دنیای فیگور است. دوره های کارگاهی ساخت فیگور در سطوح مقدماتی، تکمیلی و پیشرفته برای حرکت هنرجو از آشنایی با بدن و فراگیری اصول اولیه ساخت تا تغییر و دفرماسیون و ساخت موجودات خیالی طراحی شده است.
دوره مقدماتی: در دوره مقدماتی هنرجو با بدن و تناسبات آن آشنا شده و خطوط و منحی های اصلی فیگور را فرا می گیرد. با خمیر مجسمه سازی ساخت یک فیگور 30 سانتیمتری را تجربه نموده ، آناتومی اسکلت و عضلات بدن و همچنین نحوه حرکت بدن و مفاصل را به شکل اجمالی می آموزد. در ادامه و پس از ساخت آرماتور سیمی فیگور، ایستایی و حرکتهای مختلف بدن را بر روی آرماتورها پیاده کرده و با گچ حالت‌های گوناگون و شماتیک بدن را می سازد. همچنین، تکنیک‌ها و متریال‌های مختلف برای ساخت حجم و فرم لباس در فیگورهای کوچک و تاثیرات آن بر بدن شرح داده می شود. نحوه چیدمان و موقعیت فضایی فیگورها نسبت به هم بررسی شده و هنرجو در انتهای دوره یک چیدمان نهایی برای فیگورهای گچی خود انتخاب و اجرا می‌نماید.

محتوای دوره

سطح مقدماتی: مباحث این کارگاه در ده جلسه پنج ساعته به شرح زیر برگزار خواهد شد: ساخت احجام اصلی و خطوط کلی بدن با خمیر مجسمه سازی، ساخت آرماتور فیگور 30 سانتیمتر  با سیم و فرم دهی حالتهای مختلف بدن، ساخت بدن با گچ، ساخت فیگور در حالتهای مختلف، اضافه نمودن لباس به بدن و بررسی تاثیرات آن، تکمیل فیگورها، چیدمان و تحویل نهایی.




سطح تکمیلی: جایگاه تاریخی مجسمه فیگوراتیو همزمان با ظهور مدرنیسم دستخوش تغییرات بنیادین شد. به ویژه پس از جنگ جهانی و در میانه قرن بیستم، مجسمه‌سازی از نمایش بدنی اسطوره‌ای، با شکوه و کامل به ساخت پیکره و اندامی ضعیف و دردمند و واقعی روی آورد. نمایش حالات درونی و احساسات جای ساخت فیگورهای بی نقص را گرفت و ورود مواد و متریال های غیرسنتی و فرآیندهای جدید ساخت، راه را برای گسترش مفهوم فیگور هموارتر نمود. تمرکز دوره تکمیلی بر آشنایی اجمالی هنرجو با فیگور و اشکال متنوع آن از دوره مدرن تا معاصر است. در این دوره هنرجو با ساده‌سازی فیگور و ساخت هندسی احجام بدن شروع نموده و سپس با ایجاد تغییر و دفرماسیون از طریق تکنیک‌هایی مانند قطعه‌قطعه کردن، حذف، اضافه و جابجایی، چهارچوبهای قواعد کلاسیک را شکسته و فیگور را در تناسبات، شکل و معنایی دیگر خلق می‌نماید. مطالعه بر انقباض و کاهش حداکثری و یا گسترش و انبساط حجم بدن، رابطه فضای مثبت و منفی و امکانات فرمی و بیانی هرکدام طی تمرین‌های عملی با مواد و متریال‌های متناسب از دیگر برنامه‌های کارگاه تکمیلی فیگور است. در پایان دوره هنرجو پروژه نهایی خود را بر اساس کانسپت شخصی طراحی و اجرا می‌نماید. 

دوره های مرتبط

کارگاه طراحی فیگور

10 جلسه 30 ساعت
تاریخ شروع: 1401-02-02