تاریخ شروع:
|
تاریخ پایان:
|
سه شنبه | 17:00 | 19:30 |
درباره مرز و نسبت سینما با تئاتر، عکاسی و اقتباس از رمان بسیار خوانده و شنیدهایم. اما سینمای شاعرانه به مثابه سبک یا رویکرد همواره نزد سینماپژوهان محل کنجکاوی و نزاع نظری بوده است: درباره سینمای شاعرانه چه میتوان گفت و آیا میان سینما و شعر نسبتی هست؟ در این دوره مقدماتی طی ۱۰ جلسه به بررسی اجمالی تاریخچهی سینمای شاعرانه پرداخته، ضمن اشاره به حوزههای همپوشانی این رویکرد سینمایی با ادبیات، زبانشناسی و فلسفه، نمونههای سرآمد فیلمهای شاعرانه را در ایران و جهان از منظر زیباییشناسی و سبکی تحلیل خواهیم کرد.
جهان، سینمای ایران را بهویژه در پیوند با شاعرانگی میشناسد و به عنوان سینماگر یا سینماپژوه برماست که ریشهها و دلایل چنین خوانشی را بررسی کنیم و جایگاه آن را در محور مختصات سینمای شاعرانهی جهان بازشناسیم.
این دوره بصورت ده جلسه دو ساعت و نیمه به شرح زیر برگزار میشود؛
۱- سینمای شاعرانه داریم یا نه؟
چرا به عنوان سینماگر یا فیلمپژوه ایرانی باید درباره سینمای شاعرانه بیشتر بدانیم؟
مقدمه با ارجاع به پازولینی، متز، رائول روییز و مایا درن
۲– تاریخچه مختصر سینمای شاعرانه- شعر در برابر نثر سینما- مایا درن
با نگاهی به سینمای آیزنشتاین، درن، کوکتو
۳- سینما-شعر پازولینی - بانگاهی به آرای کروچه
با نگاهی به فیلمهای مهلیه- فلاهرتی
خلاصه کنفرانس فستیوال پزارو
۴- سینما-شعر پازولینی-
با نگاهی به ۴ فیلم پازولینی
۵- در نقد سینمای شاعرانه- کریستیان متز
دیوید بوردول دربارهی سینمای شاعرانه چه میگوید
۶- درباره گفتمان آزاد غیر مستقیم و زمینههای فلسفی آن- نگاهی به آرای باختین - وشلوف- دلوز
نگاهی به آثار آنتونیونی- تارکوفسکی- پازولینی
۷- ادامه مبحث گفتمان آزاد غیرمستقیم با تمرکز بر آرای دلوز- افراط در تئوری با نگاهی به آثار براکاژ و جارمن
نگاهی به صحرای سرخ آنتونیونی
۸- تحلیل نمونههایی از سینمای شاعرانه
نگاهی به فیلمهای آنجلوپولوس- ویسکونتی- جارموش- گودار- پاراجانف
۹- بیانگری ایرانی و ریشههای آن در شعر
تاریخچه سینمای شاعرانه در ایران
فرخزاد- گلستان- نادری- ابراهیمی فر- اصلانی
۱۰- تحلیل سینمای شهید ثالث و کیارستمی با نظرداشت آنچه در تعریف سینمای شاعرانه آموختهایم