استاد دوره

محمدرضا خاکی

بازیگری،نویسندگی و کارگردانی تئاتر

1
تعداد ترم
10
تعداد جلسه
1
جلسه در هفته
3
ساعت در هر جلسه
تاریخ شروع:
تاریخ پایان:
پنجشنبه 16:00 19:00
مرا در لیست رزرو قرار بده
لطفا برای اطلاع از تاریخ ثبت نام بعدی، این دوره را رزرو نمایید.
روش های پرداخت
واریز وجه به شماره کارت
5022-2970-0010-1878
به نام موسسه هنر فردا
واریز وجه به شماره حساب
315.110.14086821.1
به نام موسسه هنر فردا
پرداخت حضوری در موسسه هنر فردا از طریق کارت خوان
تئاتر در سینما

تئاتر در سینما

در این دوره در سه فصل مجزا و مرتبط، ضمن بیان منابع و رویکردهای تاریخی در خصوص تراژدی، بویژه در فصل سوم، برخی از اقتباس های سینمایی شاخص از تراژدی هملت در کلاس تماشا می‌شود و این آثار از نظر دراماتورژی و رویکردهای اقتباسی مورد واکاوی وتجزیه و تحلیل قرار خواهند گرفت.

محتوای دوره

یک. تراژدی آنتیک چیست؟ در چه زمانی و چگونه به وجود آمده است؟ متن تراژدی به عنوان نمایشنامه، دارای چه ساختاری است، و این ساختار مطابق با چه دستورالعمل هایی در معماری تئاتر آنتیک به اجرا در می آمده است؟ ارسطو در کتاب " فن شعر"چه تعریف و تصویری از تراژدی به دست می دهد و هدف از آجرای آن را چه می دانسته است؟
دو. تراژدی کلاسیک چیست؟ در چه زمانی و چگونه به وجود آمده است؟ متن یک تراژدی کلاسیک دارای چه ساختاری است، و این ساختار با چه دستورالعمل هایی در معماری تئاتر عصر الیزابت به اجرا در می آمده است؟ آثار نمایشی شکسپیر، و به طور خاص تراژدی مشهور "هملت" دارای چه ویژه گی هایی است و در عصر الیزابت، در لندن، در تئاتر گلوب به چه شیوه ای به اجرا در می آمده است؟ 
سه. پس از اختراع سینما، تراژدی هملت، مانند اکثر نمایشنامه های شکسپیر، جان تازه ای پیدا کرد و مورد توجه و استقبال تماشاگران سینما قرار گرفت. هنر سینما و امکان استفاده از تکنیک های برش و تدوین در آن، به تئاتر شکسپیر امکان داد تا از محدوده ی صحنه تئاتر خارج شود و در صحنه ها و دکورهای متعدد و متنوع به اجرا در آید، و به شیوه های گوناگون سینمایی به اجرا در آید. از تراژدی هملت حدود بیست اقتباس در سینما وجود دارد. این اقتباس ها یکسان نیستند و دارای کیفیت های هنری و تکنیکی مختلف اند. در میان آن ها: هملتِ ژرژ ملیس (1907)؛ هملتِ جورجیو سیمونلی کارگردان ایتالیایی (1952)؛ اقتباسِ کیشور ساهو فیلمساز هندی (1954)، هملتِ گریگوری کوزینتزف، کارگردان روس دوره ی شوروی (1964); و هملتِ لارنس اولیویه کمدین و کارگردان برجسته ی بریتانیایی (1948) و بالاخره، هملت کِنِت براناگ (1996) کارگردان و بازیگر مشهور ایرلندی، از معروفترین اقتباس های هملت در سینماست. 

دوره های مرتبط