تاریخ شروع:
1402-03-27
|
تاریخ پایان:
|
یکشنبه | 17:00 | 19:00 |
هنر ایران از اواخر دوره قاجار با فرایند مدرنیزاسیون و تقابل پیچیده آن با سنت مواجه بوده است. در خلال یک قرن گذشته اشتیاق به جذب مظاهر مدرنیته و مفاهیم هنر اروپایی و آکادمیک از یک سو و تلاش برای حفظ سنت، هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی از سوی دیگر چالشهای فراوانی را بر سر راه هنر ایران قرار داده است. این فرایند از دوره ناصرالدین شاه قاجار آغاز شد و با رسیدن به دوره مشروطه و بهویژه پس از حکومت رضا شاه، سرعت بیشتری یافته و تا به امروز سببساز شکلگیری جریانها، سبکها و گرایشهای مختلفی در هنر یکصد سال گذشته ایران شده است. در این سالها علاوهبر رویکردها و جریانهای متنوعی که هرکدام پاسخ خاص خود را در برابر این چالشها داشتند، هنرمندان مهم و تاثیرگذاری ظهور کردند که جایگاهی منحصر به فرد را در تاریخ هنر ایران به خود اختصاص دادند. شناسایی این جریانها و سبکها، هنرمندان شاخص و مفاهیم کلیدی مرتبط با آنها و نیز پسزمینههای اجتماعی و فرهنگی موضوع بحثها و تحلیلهای گستردهای است که در مجموعه درسگفتارهای «تاریخ هنر مدرن و معاصر ایران» توسط گروهی از اساتید صاحبنظر در زمینههای مختلف این مباحث ارائه خواهد شد.
این دوره شامل مجموعه درسگفتارهایی است که در طول سه ترم ده جلسهای، تجربیات و کنکاشها در هنر نوگرا و معاصر ایران را در بستر تحولات اجتماعی و نهادی و با تاکید بر مقاطع مهم و تعیینکننده آن مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند. از مهمترین فرازهای تاریخی این تحولات میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
ترویج شیوه آکادمیک نقاشی اروپایی در «مکتب کمال الملک»
جریان احیای نگارگری سنتی در «مکتب نگارگری تهران»
شکلگیری موج هنر نوگرا در دهههای 1320 و 1330
رشد «نوسنت گرایی» با جریان «سقاخانه» و شکلگیری موج «نقاشی- خط»
تحولات هنری ناشی از وقوع انقلاب اسلامی در سال 1357 و ظهور هنر انقلاب
تجدید حیات هنر نوگرای ایران از اوایل دهه 1370
در نهایت تمرکز بر مفاهیم و تجربیات متنوع معاصریت در هنر ایران از اوایل دهه 1380 ش با تاکید بر رویکردها و گرایشهای نوینی چون نئواکسپرسیونیسم، نئو پاپ، هنر انتزاعی، هنر مفهومی و رسانههای جدید مانند چیدمان، پرفورمنس و ویدئو آرت در این دوره مورد بحث و تحلیل قرار خواهد گرفت.
جلسه اول: (دکتر علیرضا سمیع آذر)
زمینههای اجتماعی و توسعه نهادی هنر مدرن ایران
جلسه دوم: (دکتر علی اصغر میرزایی مهر)
مكتب کمالالملک، مدرسه صنایع مستظرفه و هنرمندان آن
جلسه سوم: (دکتر علی اصغر میرزایی مهر)
مكتب نگارگري جديد، مدرسه صنایع قدیمه و هنرمندان آن
جلسه چهارم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
ورود مدرنیسم به ایران و نخستین فارغ التحصیلان اروپایی
جلسه پنجم تا هفتم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
جریان سقاخانه، هنرمندان و رویکردها
جلسه هشتم: (کیانوش معتقدی)
جریان نقاشی-خط و پیشگامان آن
جلسه نهم: (کیانوش معتقدی)
موج نقاشي- خط بعد از انقلاب
جلسه دهم: (دکتر سجاد باغبان ماهر)
تحولات نهادی هنر: دانشکدههای هنری، بینالها و گالریها تا قبل از انقلاب
جلسه اول و دوم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
طبیعتگرایی در نقاشی نوگرای ایران
جلسه سوم: (حسن موریزی نژاد)
جهان اشیاء و طبیعت بیجان
جلسه چهارم و پنجم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
رویکردهای انتزاعی در نقاشی مدرنیستی ایران
جلسه ششم و هفتم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
گرایشهای فیگوراتیو در نقاشی نوگرا
جلسه هشتم: (نگار نادری پور)
تحولات مجسمه سازی تا انقلاب 57؛ تاریخچه و جریانها
جلسه نهم: (دکتر سجاد باغبان ماهر)
رئالیسم سوسیالیستی و هنر انقلاب
جلسه دهم: (نگار نادری پور)
مجسمه سازی پس از انقلاب تا اواخر دهه 70
جلسه اول و دوم: (دکتر علیرضا سمیع آذر)
گفتمان جهانی شدن و زمینههای اجتماعی و توسعه نهادی هنر در دهههای 80 و 90
هنر معاصر، رویکردها و رسانههای نوین: تاریخچه، رویکردها، رسانهها
جلسه سوم و چهارم: (دکتر سمیه رمضان ماهی)
گرایشهای نوین در نقاشی معاصر (نئواکسپرسیونیسم، پاپ و نئوپاپ، سوررئالیسم، انتزاعی، مفهومی)
جلسه پنجم: (نگار نادری پور)
مجسمهسازی معاصر، چهرههای شاخص و رویکردها
جلسه ششم: (دکتر مهدی مقیم نژاد)
عکاسی مستند اجتماعی
جلسه هفتم: (دکتر مهدی مقیم نژاد)
عکاسی مفهومی و فتوآرت
جلسه هشتم و نهم : (امیر راد)
هنر چیدمان، هنرمندان و رویکردهای شاخص
پرفورمنس آرت، هنرمندان و رویکردهای شاخص
ویدئو آرت، هنرمندان و رویکردهای شاخص
جلسه دهم: (زروان روحبخشان)
هنرمندان دیاسپورا (هنرمندان در تبعید یا مهاجر)